6 juni 2012

Skiftet

Också idag hade vi bestämt att ha en tidig väckning. Klockan 6:00 inledde vi med smörgåsar och juice. Vädret var allt ann än bra, i verkligheten var det helt enkelt taskigt. Dimmigt och kallt. Men trots det avseglade vi som de vikingar vi är och såg allt från den positiva sidan. Jag noterade någonting vitt i vattenlinjen på flera stränder. Jag var var säker på att det var is, allt tills Mats informerade mej om att det nog var vanligt havsskum.


Så småningom nådde vi Skiftet, fortfarande kallt och ruggigt. Vid middagstid började vi se lite solglimtar här och där och närde förhoppningar om det också i dag skulle bli en solskensdag.


Desto närmare Korpo vi kom, desto bättre blev vädret. På väg in i Elvsö sund märkte vi att vi blev beskjutna. Det visade sig senare att Dragsvik garnision har ett läger på Korpo. Efter att ha talat med de stamanställda verkar det vara lite osäkert varifrån fienden kommer.


Klockan 14:00 anlöpte vi gästamnen Verkan på Korpo. Bra service och trevlig personal.


Efter att vi ätit dagens lunch, grisfilé med salladsbord och druckit en kall öl drog vi ut på stan. Vacker och grann i försommarprakt.


Bilen är en Triumph Spitfire 1500 -71.


I morgon avseglar vi Korpo med destination Åbo. Bättre väder än vad vi nu har kan vi inte önska oss, det skulle då vara några fler plusgrader. Termometern inne i Tindras kajuta visar 20 °C, barometern står på 760 men är på stigande.



3 kommentarer:

  1. Det går ju som smort det här!
    Jag undrar om det var en bättre almanacka eller bättre glasögon du skulle behövt för att förstå att det inte var is som låg längs stränderna.
    Vilken tur att du har Mats med dig :)

    SvaraRadera
  2. Vidare skulle den översta bilden göra sig mycket bra bredvid bilden över Esters för som ni har hemma på väggen.
    .mikaela

    SvaraRadera
  3. Fina bilder. Ruggiga bilder.

    Tur säger jag att det är vikingar ombord.

    Is, klart att det var is !!

    Den här sommaren har inte bestämt sig.
    Påminner mig om 1868.. då fjärden i Oravais var isbelagd ännu på midsommarn. Då man kunde gå till kyrkan i Munsala..

    så sägs det. Jag hann inte vara med.

    Bra att jag hittade en varm vindtät jacka åt min kära Mats!

    SvaraRadera