7 maj 2014

Astronomisk navigation - Exempel 1

Jag har använt vinterns onsdagskvällar till att försöka få koll på astronomisk navigation. Den 25 april anordnades ett tenttillfälle, en fredag eftermiddag 14:00 - 22:00. Enligt de preliminära resultaten verkar det som om jag klarat mej och kan snart titulera mej högsjöskeppare :).
Här ett litet exempel (blir kanske flera, vem vet) för den som vill testa. Jag har knåpat ihop det själv så ni får ha överseende med om ni hamnar fel :)

Fredagen den 30 augusti 2013 var jag och min vän i livet ute på en tur med Tindra. Det kvällnade och vi beslöt att övernatta ute i havsbandet. I skymningen ankrade vi och tog iland, grillade lite korv för öppen eld och hade det allmänt lite småmysigt. Det var ju kvällen före veneziansk afton :)!

Det var stjärnklart och vackert. Vi hade sextanten med i båten och jag tänkte kontrollera om jag med dess hjälp kunde lokalisera mej. Som bestickspunkt använde jag mej av Kallan som finns på ungefär N63°45,0', E22°31,4'.

Jag började med att slänga mej på rygg och kontrollera om jag kunde hitta några lämpliga stjärnor att använda. Jag beslöt mej för Alkaid(som finns i Karlavagnen) och Capella. 


Jag har ringat in dem på bilden om ni vill se var de finns på vår norra himmelsfär.

Jag korkade en öl, tog fram sextanten och ZT 21:00:00(zontid - zonetime) mätte jag Alkaids instrumenthöjd hi till 46°51,3'.
Sen diskuterade jag lite med Eivor, drack en öl till, rökte en cigarill och ZT 22:00:00 mätte jag Capellas hi till 24°47,4'.
Sektantens indexrättelse ir var +5.0 och ögats höjd över havet uppskattade jag till 6,0m.

Var befann vi oss?

Vill du kontrollera ditt svar via Google Maps skriver du in koordinaterna så här i sökfönstret:

63 45.0, 22 31.4 (Kallans koordinater)

Instruktioner och tabeller som du behöver för att kunna beräkna observerad punkt och ett plottingkort för att kunna fastställa den:

Introduktion till astronomisk navigation(finns säkert bättre manualer någonstans ute på nätet): http://www.aladdin.st/brostrom/barbados/astro.pdf 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar