18 oktober 2012

Sammanfattning av säsongen 2012

Tindra blev avmastad i måndags. Till min hjälp hade jag Mats, som ju var med på "jungfrufärden" från Ljusterö till den nya hemmahamnen i Larsmo. Igår tog vi upp snipan. Vi kunde använda trailern / båtvagnen, men den måste modifieras innan hon sitter säkert och bekvämt. Återkommer till den problematiken, då jag har lugnat ner mig lite :).

För den som tycker om siffror kommer här en sammanfattning av vår första säsong med snipan:

Distans:712 M
(ca 1320 km)
Bränsleförbrukning:221 liter
Motortid:ca 130 h
Bränsleförbrukning:1,7 l/h
0,31 l/M
Snittfart:ca 5,5 knop

Den tid vi har seglat har tyvärr i år varit försumbar, så för att göra det enkelt har jag som motortid använt den totala tiden vi så att säga har varit i farten. Naturligtvis har vi seglat så mycket att vi vet att hon lyder roder förvånansvärt bra och att seglingen inte i sig är ett arbete.

Snittfarten 5,5 knop ... om man nu vill speada kan Tindra susa fram i lite över 7 knop, men då är det inte längre trevligt. Mycket motorljud och så gräver hon förstås ner sig i aktern. Vill man ha hög mysfaktor kör man saktare än 6 knop, så är det bara :).

Snipans totalomdöme: Bättre kan det inte bli om vi jämför kvalitét / pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar