15 juni 2012

Trygg i hemmahamn

Så har Tindra då slutligen nått sin nya hemmahamn. Hon verkar redan stortrivas. Vi anlade onsdag eftermiddag kl:16:00. Jag trodde ju att både min kamera och dator havererat, men väl hemma noterar jag att de bilder jag tog i Åbo nog finns kvar i kameran. Det var datorn som fallerade. Jag har uppdaterat Åbo-sidan med några bilder.

Risk för strålningsskador

Efter söndagsmorgonens frukosten i Nystad var det lite spännande att se om Tindra skulle starta. Hon startade utan problem. Dagens etapp skulle ta oss förbi Raumo upp till Laitakari, Luvia. Efter en mulen förmiddag klarnade vädret upp. Den lilla bris vi hade, ungefär 2 m/s, kom från sydväst. Hade vi haft lite mera tid kunde vi ju prövat på att segla en bit, men så blev inte fallet. Tindra fick tuffa på med sina 6 knop.

Under dagen passerade vi Olkiluoto. Kollar ni på bilderna förstår ni varför man blir lite skeptisk till den nya 3:an. Det verkar som om man tänker sköta elförsöjningens backup med vindkraftverk ....

Vi anlöpte Luvia i strålande sol. Laitakaris gästhamn sköts av kommunen och det verkade som om vi var de första besökarna för året. Servicen fungerade efter en lite trög start, maten i gästhamnen var super.


Vatten, vatten ...

Vi tog avsked av Luvia måndag morgon. Ackumulatorn hade ju varit på laddning också denna natt, så Tindra startade som en dröm. Dagens etapp var planerad upp till Kaskö. Sträckningen var i princip dragen efter fritidsbåtarnas farled. de gånger den avvek hade jag ritat oss längre ut i Bottenhavets vatten.Solen sken hela dagen från en i princip molnfri himmel. Samma vindförhållanden som igår. Sydvästlig bris, 2-3 m/s. Senare mot kvällen avtog brisen helt och då vi anlöpte Kaskö var det vindstilla.
Jag hade under dagen varit i telefonkontakt med två underbara människor från Närpes, Tommy och Eva. Efter att vi förtöjt snipan leverades en sprillans ny ackumulator så Tindra har nu dubbla strömkällor. Livet ler :).

Ja, en sak till. Om du vill besöka den kommunala gästhamnen en vardag, se då till att du anlöper före kl. 18:00. Det gjorde inte vi.

Dimmiga minnesbilder

Då vi vaknade i Kaskö tisdag morgon hade vädret liksom kantrat och det var dimmigt. Vinden hade vänt och det blåste nu 2-3 m/s nordväst. Efter att vi ätit frukost och tankat beslöt vi ändå att fortsätta. Siktet var i princip noll men vi förlitade oss på plottern och tog det mycket, mycket försiktigt. Senare på dagen, i höjd med Bergö, började det så småingom klarna upp och då vi anlände Replot hamn fanns det endast enstaka låga moln kvar. Dagens etapp hade tagit lite längre tid än planerat, men i gengäld hade vi inte haft några problem.

Destination Bornholmen, Eugmo

Så inledde vi då vår sista etapp. Vi hade bestämt att väckarkockan ringer redan 05:00 och lite över en timme senare stävade vi norrut. Rutten hade blivit planerad så, att vi skulle komma hem på snabbast möjliga sätt, skärgården får vi utforska senare. Rutten gick för det mesta över "öppet" hav. Onsdagen bjöd på klart väder och vi passerade Ritgrund och Mickelsörarna i strålande solsken. Vind 2-3 m/s, nordväst.

Klockan 16:00 lade vi till och ett äventyr är över. Loggen visar 413,3 M. Det har tagit Tindra exakt 72 h 40min. Enligt Thors räknebok betyder det att vår medelhastighet legat på ca 5,7 knop. Snipan har uppfört sig exemplariskt, jag är väldigt nöjd med vårt köp. Naturligtvis finns det saker och ting som måste uträttas omedelbart, hon är ju inte på något sätt ny. Jag återkommer efter hand som vi fixar.

Snipan ligger ännu inte i hemmahamn, men näst intill. Hon ligger i gästhamn hos min svåger :). Jag måste ha flyttat en boj innan hon på riktigt är hemma. Först på prioriteringslistan är att klippa gräsmattan, sedan blir det att ta itu med Tindras laddning.


 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar